Mondhygiëne

De laatste jaren is de mondhygiëniste steeds belangrijker geworden in onze tandartspraktijk. Samen met jou werkt ze eigenlijk aan het voorkomen van een ‘echt’ tandartsbezoek. De mondhygiëniste behandelt ontstekingen van het tandvlees en reinigt het gebit van bijvoorbeeld tandsteen en tandplak. Het is een goed voorbeeld van voorkomen. Dat is immers beter dan genezen.

Tandplak en ontstekingen

Tandplak en tandsteen kunnen ertoe leiden dat je tandvlees gaat ontsteken. Een lichte ontsteking van alleen het tandvlees heet gingivitis. Dit kun je herkennen aan rood, slap en eventueel gezwollen tandvlees. Het zou kunnen dat je tandvlees ook gaat bloeden tijdens het poetsen.

Mocht er aan de ontsteking niets gedaan worden, is het mogelijk dat deze zich uitbreidt in de richting van het kaakbot. Deze vorm van ontsteking heet parodontitis. Als dit gebeurt laat het tandvlees los van de tanden/kiezen. Er ontstaan ruimten (pockets) tussen de tanden en het tandvlees. Je kunt je voorstellen dat zich hier tandplak/tandsteen kan vormen. En dat maakt de ontsteking alleen maar erger. Uiteindelijk kan het kaakbot terugtrekken en de tanden los gaan zitten. Je begrijpt dat dit niet wenselijk is.

Behandeling tandvleesontsteking

De behandeling van tandvleesontsteking begint met een onderzoek. We kijken met een sonde waar de ontsteking zich bevindt en hoe het gesteld is met de vorming van pockets. Als de status is vastgelegd stellen we het behandelplan op.

De mondhygiëniste zal dan beginnen met het schoonmaken van de pockets. Genezing is echter alleen mogelijk als de oorzaak van de ontsteking (de tandplak) wordt aangepakt.

Mondhygiëne begint thuis

Door goed te poetsen en de juiste middelen te gebruiken (zoals flossen en stokeren) kun je de vorming van tandplak tegengaan en ontstekingen voorkomen. Dat wist je vast al. Toch weten veel mensen niet precies hoe ze moeten poetsen of hoe ze tandenstokers moeten gebruiken. De mondhygiëniste legt je uit hoe je jouw gebit het beste kunt onderhouden.

Telefonisch (ook spoedgevallen) zijn wij bereikbaar van ma – do tussen 08:00 en 12:00 en van 13:30 tot 17:00 en op vr van 08:00 tot 12:00 op telefoonnummer: 0184 - 612181 . Tussen 12:00 en 13:30 uur hebben wij lunchpauze.

Voor spoedgevallen kunt u op ma – do tussen 12:00 – 13:30 bellen naar:  0184 - 613374 . Belangrijk: Spoedklachten krijgen voorrang op de reguliere behandelingen. Wanneer u belt vòòr 10:30 doen wij ons best u dezelfde dag te zien.

Buiten onze praktijkuren kunt u bij ERNSTIGE PIJN of SPOED bellen naar het nummer van de Centrale Doktersdienst:  0900-8602 (Centrale Doktersdienst).