Mondhygiëne

Een belangrijk onderdeel van de preventieve tandheelkunde is een behandeling bij de mondhygiëniste of preventieassistente. De mondhygiëniste behandelt ontstekingen van het tandvlees en reinigt het gebit van o.a. tandsteen en tandplak.

Tandplak en ontstekingen
De ontwikkeling van tandplak en tandsteen kan ertoe leiden dat het tandvlees ontstoken raakt. Een lichte ontsteking van alleen het tandvlees heet gingivitis en is te herkennen aan rood, slap en eventueel gezwollen tandvlees. Bij het poetsen over het tandvlees kan het gaan bloeden.

Mocht er aan de ontsteking niets gedaan worden, is het mogelijk dat deze zich uitbreidt in de richting van het kaakbot. Deze vorm van ontsteking heet parodontitis. Als dit gebeurt laat het tandvlees los van de tanden/kiezen en ontstaan er ruimten (pockets) tussen de tanden en het tandvlees waarin zich dan weer tandplak/tandsteen kan vormen waardoor de ontsteking zich voort kan zetten. Deze voortzetting leidt ertoe dat ruimten groter worden waardoor het kaakbot terugtrekt en de tanden eventueel los kunnen komen te zitten.

Behandeling
De behandeling van tandvleesontsteking begint met een onderzoek waarbij gekeken wordt naar de staat van het tandvlees. Met een sonde wordt er gekeken waar de ontsteking zich bevindt en hoe het gesteld is met de vorming van pockets. Als de status is vastgelegd wordt het behandelplan opgesteld. Deze behandelingen zijn erop gericht om de mondhygiëne van de patiënt te verbeteren.

De mondhygiëniste staat in voor het schoonmaken van de pockets, maar genezing is alleen gegarandeerd als de oorzaak van de ontsteking (de tandplak) wordt aangepakt.

Voorlichting
Een goede mondhygiëne begint thuis. Middels goed poetsen en het gebruik van de juiste middelen (zoals flossen en stokeren) is het mogelijk om de vorming van tandplak tegen te gaan en ontstekingen te voorkomen. De mondhygiëniste geeft voorlichting en advies omtrent de manier waarop u het beste uw gebit kunt onderhouden.

Telefonisch (ook spoedgevallen) zijn wij bereikbaar van 8.00 tot 12.00 en van 13.30 tot 17.00 uur op telefoonnummer: 0184 - 612181 . Tussen 12.00 en 13.30 uur hebben wij lunchpauze.

Voor spoedgevallen kunt u tussen 12.00 - 13.30 uur bellen naar: 0184 - 613374 . Belangrijk: Spoedklachten krijgen voorrang op de reguliere behandelingen en kunnen daardoor dezelfde dag worden behandeld.

Buiten onze praktijkuren kunt u bij ERNSTIGE PIJN of SPOED bellen naar het nummer van de Centrale Doktersdienst: 0900 - 1515 (Centrale Doktersdienst).