Endodontie

Tanden en kiezen zijn met wortels in de kaak verankerd. In iedere wortel loopt een kanaal waarin zenuwvezels en kleine bloedvaten zitten. Dit tandweefsel wordt pulpa genoemd en als dit ontstoken is (of is geweest) zal de tandarts een wortelkanaalbehandeling moeten uitvoeren.

Wortelkanaalbehandeling stap voor stap
Afhankelijk van de staat van het tandweefsel dient een wortelkanaalbehandeling onder verdoving te worden uitgevoerd. De tandarts maakt uw tand of kies open en verwijdert het ontstoken weefsel, daarna wordt het kanaal gereinigd en gespoeld met desinfecterende vloeistof. Nadat het ontstoken materiaal is verwijderd kan het kanaal weer worden dichtgemaakt met een vulling. De ontsteking gaat nu verdwijnen. Na een wortelkanaalbehandeling kan de tand of kies nog lange tijd mee. Het is mogelijk dat u voor de behandeling meerdere keren terug moet komen. Eventuele napijn na de behandeling is te onderdrukken door een pijnstiller.

Telefonisch (ook spoedgevallen) zijn wij bereikbaar van 8.00 tot 12.00 en van 13.30 tot 17.00 uur op telefoonnummer: 0184 - 612181 . Tussen 12.00 en 13.30 uur hebben wij lunchpauze.

Voor spoedgevallen kunt u tussen 12.00 - 13.30 uur bellen naar: 0184 - 613374 . Belangrijk: Spoedklachten krijgen voorrang op de reguliere behandelingen en kunnen daardoor dezelfde dag worden behandeld.

Buiten onze praktijkuren kunt u bij ERNSTIGE PIJN of SPOED bellen naar het nummer van de Centrale Doktersdienst: 0900 - 1515 (Centrale Doktersdienst).